Certificat constatator firma – un document esențial pentru orice entitate de afaceri. Acesta atestă înregistrarea unei persoane juridice la Registrul Comerțului de pe lângă Tribunalul din circumscripția sediului social/profesional. Prin acest proces, se înscriu în Registrele publice informatice informații vitale precum denumirea entității, adresa sediului, tipul de entitate, capitalul social, organele de conducere, beneficiarii reali și activitățile desfășurate conform nomenclatorului CAEN. De asemenea, se notează și starea activă sau inactivă a firmei.
Pe parcursul existenței entității, orice schimbare legată de informațiile susmenționate, datele financiar-contabile anuale și orice eventuală încetare a personalității juridice, trebuie înregistrată în Registru. Responsabilitatea acestei actualizări revine reprezentantului legal al firmei.
Înregistrarea actelor și faptelor în Registru se face pentru a asigura opozabilitatea față de terți, fie că vorbim despre persoane fizice, juridice, instituții financiare sau autorități publice.
Acest Registru este public, conținând informații esențiale privind identitatea persoanelor juridice este accesibil oricărei persoane interesate. În acest sens, oricine poate solicita un extras privind identitatea și situația unei anumite persoanei juridice.
Certificatul constatator este înscrisul oficial eliberat de Oficiul Registrului Comerțului cuprinzând informațiile înscrise în Registru la momentul eliberării solicitării/solicitării, cu privire la o anumită persoană juridică.
Există mai multe tipuri de certificat constatator, în funcție de momentul eliberării:
- Certificat constatator de înregistrare – confirmă înregistrarea unei persoane juridice sau a unei persoane fizice autorizate;
- Certificat constatator de radiere – confirmă radierea unei persoane juridice sau a unei persoane fizice autorizate;
- Certificat constatator de modificare – confirmă modificările aduse înregistrării unei persoane juridice sau a unei persoane fizice autorizate;
- Certificat constatator de dizolvare – confirmă dizolvarea unei persoane juridice sau a unei persoane fizice autorizate;
Acestea tipuri de Certificat constatator se eliberează ca urmare a înregistrării înființării, modificărilor și încetării personalității juridice, la cererea persoanei juridice, a anumitor instituții sau din oficiu.
- Certificatul constatator sau furnizare de informații, eliberate la cerere de către ONRC, cu semnătură electronică – Acestea sunt înscrisurile eliberate de Registru Comerțului persoanelor interesate, la cerere, cu privire la situația înregistrată de către o anumită persoană juridică, la data transmiterii solicitării. Aceste extrase au un caracter oficial, purtând semnătura electronică a instituției emitente.
- Alte tipuri de informații furnizate de către Oficiul Registrului Comerțului le cerere:
- Rapoarte istorice;
- Informații situații financiare;
- Situații statistice;
- Clasamente fime și serii firme grupate în funcție de criteriu;
Ce conține certificatul constatator emis la cerere?
Certificatul constatator prezintă starea la zi a unei persoane juridice şi cuprinde următoarele informaţii:
- denumirea (firma);
- emblema;
- numărul de înregistrare în registrul comerţului;
- codul unic de înregistrare;
- identificator unic la nivel european;
- starea firmei;
- forma juridică;
- sediul social/profesional;
- durata de funcţionare;
- obiectul de activitate – domeniul şi activitatea principală;
- capitalul social (subscris şi vărsat), numărul şi valoarea părţilor sociale/acțiunilor;
- asociaţii/acționarii, datele de identificare, numărul părţilor sociale atribuite fiecărui asociat pentru aportul său, participarea la capitalul social şi la profit şi pierdere (pentru societăţile cu răspundere limitată, în comandită simplă sau în nume colectiv);
- Administratorii/Membrii Consiliului de administraţie şi Directorii (în sistemul unitar)/ Membrii Consiliului de supraveghere şi Membrii Directoratului (în sistemul dualist), datele de identificare şi durata mandatului cu puterile conferite;
- cenzorii/auditorii financiari;
- sediile secundare;
- activităţi şi sedii autorizate;
- indicatorii din situaţiile financiare anuale;
- alte menţiuni referitoare la măsuri asiguratorii şi condamnări penale.
Tipuri de certificat constatator emis la cerere
În funcție de situația pentru care se solicită, există patru tipuri de înscrisuri furnizate:
- Certificat constatator firmă de bază (cel mai uzual, solicitat în relația cu instituțiile);
- Certificat constatator fonduri IMM (se solicită în vederea obținerii finanțărilor nerabursabile);
- Certificat constatator pentru insolvență (se solicită în vederea deschiderii procedurilor de reorganizare, adesea de către avocați și notari);
Tarif pentru oricare dintre cele 3 certificate constatatorare: 45 lei/solicitare.
Furnizarea de informații
Informaţii despre o firma cuprinzând următoarele date: număr de ordine în registrul comerţului, identificator unic la nivel european, denumire, formă juridică, cod unic de înregistrare, sediu social, durată de funcţionare, stare firmă, activitate principală, capital social, administratori, asociaţi/acţionari, activitate secundară, activităţi autorizate, directori/reprezentanţi pentru sucursale/ subunităţi/ sedii secundare, cenzori, informaţii (5 indicatori) din situaţiile financiare anuale disponibile, alte informaţii, după caz, date înregistrate în registrul comerțului că un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat.
Tarif: 20 lei/solicitare
Utilitate certificat constatator firmă
Certificatul constatator sau extrasul de informare sunt înscrisurile oficiale, solicitate ori de câte ori o persoană juridică trebuie să facă dovada identiății sale și să certifice faptul că informațiile cuprinse în Actul Constitutiv sunt cele înregistrate spre opozabilitatea față de terți.
Exemple de situații în care (cel mai probabil) va fi necesară solicitarea unui certificat constatator sau a unei furnizări de informații, după caz:
- Deschidere cont bancar;
- Actualizare date instutuții financiar-bancare;
- Obținere finanțare;
- Obținere fonduri europene;
- Obținere avize și autorizații;
- Participare licitații publice;
- Încheiere contracte comerciale;
- Înregistrare în scopuri de TVA, precum și multe alte formalități pe lângă ANAF, ITM, AJOFM, etc.;
- În litigii judiciare și extrajudiciare;
- Diverse proceduri de evaluare a bunurilor sau a sociețăților;
Procedură de obținere: Certificat constatator firmă
Modalităţi de acces la informaţii
- online, prin accesarea serviciului InfoCert (nu necesită utilizarea unei semnături electronice; plata se efectuează doar prin card bancar)
- online, prin portalul ONRC, aici (necesită utilizarea unei semnături electronice; plata se efectuează prin card bancar sau ordin de plată)
- e-mail: onrc@onrc.ro(plata prin ordin de plată sau la ghişeu)
- fax nr. +40213160829 (plata prin ordin de plată sau la ghişeu)
- prin poştă (plata prin ordin de plată; se achită suplimentar tariful auxiliar de 7,68 lei)
- la ghişeu – ONRC şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale
Obțineți online certificatul constatator, prin serviciul InfoCert aici
- documente cu semnătură electronica;
- fără intervenția operatorului de date;
- 24/24 ore, 7/7 zile;
- plată electronică;
- factură electronică;
- nu necesită semnătură electronică din partea solicitantului.
Pași obținere certificat constatator firmă online
- Se crează gratuit un cont de utilizator pe platforma electronică a ONRC, în baza unei adrese de e-mail validă.
- Se acceseaza site-ul Registrului Comertului, la servicii online a RC – InfoCert;
- Completare Cerere Nouă- accept informare GDPR;
- Selectare profil solicitant-> Pasul următor;
- Verificare date profil-> Pasul următor;
- Alegere persoana pentru care se solicită certificatul, în baza numărului de înregistrare/ a denumirii/ a Codului Unic de Înregistrare->Selectare-> Pasul următor;
- Alegere tip document și utilitate -> Pasul următor;
- Verificare informații solicitant și cerere -> Transmite cererea;
- Plata online cu cardul (Tarif 45 lei sau 20 lei, în funcție de documentul solicitat);
- Documentul solicitat și factura electronica vor apărea pe ecran, după procesarea plății. Este posibil ca la această etapă să fie necesar să reintroduceți și datele contului dumneavoastră;
- Acestea vor rămâne disponibile și vor putea fi descărcate ulterior din secțiunea Cererile Mele/InfoCert.
Baza legală: Certificat constatator firmă
- HOTĂRÂRE nr. 962 din 28 decembrie 2017 privind aprobarea tarifului pentru unele operațiuni efectuate de Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale;
- LEGE nr. 265 din 22 iulie 2022privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului;
LEGE nr. 31 din 16 noiembrie 1990 (*republicată*) privind societățile comerciale.