Ne bucurăm să vedem că autoritățile fac pași importanți către digitalizare și ne îndepărtăm din ce în ce mai mult de era dosarului cu șină.
Fie că reprezinți un PFA, o companie sau o altă entitate juridică este obligatoriu să te aliniezi trendului de digitalizare și să deschizi un cont în Spațiul Privat Virtual( SPV) pentru a putea comunica cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Spațiul Privat Virtual este un serviciu gratuit, disponibil 24h/24h, 7 zile/7 zile.
Autoritățile și-au propus să nu mai ia în considerare documentele tipărite iar pentru depunerea tuturor solicitărilor să fie folosit în exclusivitate spațiul virtual. Această nouă regulă este impusă de la data de 1martie 2022 conform O.G. nr.11/2021:
“Prin O.G. nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și reglementarea unor măsuri fiscale, a fost introdusă, începând cu data de 01 martie 2022, obligativitatea transmiterii la organul fiscal central a cererilor, înscrisurilor sau a altor documente prin intermediul Spațiului Privat Virtual. Această obligativitate revine persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent ca persoane fizice autorizate, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale.”
ACCESUL LA SPV ESTE NECESAR PENTRU PERSOANE JURIDICE DAR ȘI PENTRU PERSOANE FIZICE
Accesul la SPV se face pe baza unui cont creat pe pagina ANAF.
Prin această platformă contribuabilii pot solicita informații fiscale, pot trimite documente și pot ține toată corespondența cu ANAF, toate acestea din fața unui ecran.
Sfatul nostru este ca SPV să fie utilizat de cât mai mulți contribuabili și nu doar de către cei care țin contabilitatea pentru că prin această platformă ei pot accesa și utiliza documentele necesare. Spre exemplu prin intermediul SPV, administratorii primesc rapid extrasele de trezorerie și pot face ordine de plată electronice către conturile de trezorerie iar contribuabilii persoane fizice pot cere certificate de atestare fiscală, adeverință de venit, certificat de cazier fiscal sau pot vedea situația impozitelor.
CUM DESCHIZI UN CONT SPV
Pentru a fi în conformitate cu noile reglementări trebuie să te asiguri că pe numele entității tale a fost deschis un cont SPV. De multe ori acest lucru se face de către contabil iar administratorul nu este informat.
Procedura de deschidere a contului SPV se face online, pe pagina oficială ANAF la secțiunea de creare cont SPV. Adică aici.
Pașii de urmat pentru crearea contului de SPV sunt explicați de specialiști de la ANAF într-un scurt video pe Youtube:
- Pentru persoane fizice înregistrarea se face ori cu user și parolă ori cu certificat digital.
Veți avea nevoie de o arhivă ZIP cu actul de identitate scanat, pe care să o încărcați în portalul celor de la ANAF.
Documentul generat la finalul procedurii conține credențialele (username și parola) necesare conectării. Vă recomandăm să le salvați.
Aprobarea contului se face pe baza unei decizii de impunere din anii precedenți, pe bază de interviu (identificare vizuală) sau, deși nu garantăm că toate circumscripțiile ANAF mai fac această procedură- la ghișeu.
SPV în relația cu ANAF
Atenție! Contul SPV se folosește doar în relația cu ANAF (taxe datorate bugetului de stat- impozit pe venit, contribuție de sănătate și de pensie) și nu în relația cu Direcțiile de Taxe locale ( impozit imobile, impozit auto, taxe salubrizare, etc.).
Dacă după introducerea datelor primiți un mesaj cu informația că CNP-ul este deja înregistrat, înseamnă că aveți deja cont SPV creat.
Vizualizează filmulețul de mai jos, al celor de la ANAF pentru a vedea care sunt toți pașii de urmat pentru deschiderea contului:
- Pentru persoane juridice înregistrarea se face prin certificat digital numit și semnătură electronică. A nu se confunda cu semnatura electronica ADOBE.
Important! Dacă entitatea juridică deține un cod special de TVA este necesar ca realizarea pașilor să fie făcuți și pentru acesta. În caz contrar contul SPV nu poate fi accesat.
Deși Administrația Fiscală s-a grăbit cu termenul de 01.03.2022 având în vedere că nu toate documentele sunt încă digitalizate, ei sugerează, ca pentru acestea, să se utilizeze formularul de contact disponibil la categoria Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal .
Recomandăm tuturor contribuabililor care nu s-au înregistrat încă în SPV să realizeze cât mai rapid procedurile în acest sens.