Costuri pentru înființarea unei firme – cuvintele acestea pot declanșa un val de anxietate pentru mulți antreprenori la început de drum. Navigând prin apele necunoscute ale birocrației, multe persoane se tem de costurile ascunse, de procesele complicate sau de timpul necesar pentru a-și înființa propriul business.
Cu toate acestea, aș dori să vă asigur că procesul, deși poate părea descurajant la prima vedere, este de fapt structurat și logic. Înființarea unei firme în România a devenit mult mai simplă și mai eficientă în ultimii ani, iar cu o informare corectă și pas cu pas, oricine poate demara un business. În cele ce urmează, vă voi ghida prin toți pașii necesari, cu accent pe costuri, astfel încât să puteți porni cu dreptul în aventura antreprenoriatului. Vă invit să citiți mai departe și să descoperiți ce presupune, pas cu pas, înființarea unei firme.
Costuri pentru înființarea unei firme
Primul pas in infiintarea firmei tale o reprezinta alegerea numelui firmei tale. Iti poti alege orice denumire cu cateva conditii:
- Numele sa nu fie rezervat/utilizat de o alta firma;
- Nu poti folosi cuvintele “ştiinţific”, “academie”, “academic”, “universitate”, “universitar”, “şcoală”, “şcolar” sau derivatele acestora, precum şi “notar”, “executor”, “avocat”, “consilier juridic”, “consultanţă juridică” sau cuvinte care sunt asociate unor profesii care implică exerciţiul autorităţii publice si nici cuvintele “naţional”, “român”, “institut” sau derivatele acestora ori cuvinte sau sintagme caracteristice autorităţilor şi instituţiilor publice centrale;
- Sa fie distinctiva. O firmă are caracter distinctiv atunci când denumirea nu este generică şi se deosebeşte de alte firme înregistrate anterior în registrul comerţului.
Tine cont si de faptul ca numele firmei nu este obligatoriu sa fie acelasi cu brandul pe care il vei purta insa recomandarea noastra ar fi sa iti alegi un nume pe care sa il poti folosi si ca brand.
Multi antreprenori aleg ca nume cuvinte descriptive ale activitatii lor sau folosesc combinatii de cuvinte descriptive impreuna cu numele lor. Fii pregatit ca la verificarea denumirii sa ai minim 3 variante pregatite pentru ca este posibil sa descoperi cu surprindere ca numele dorit de tine e deja rezervat.
Verificarea denumirii o poti face ori fizic, la Oficiul Registrului Comertului ori online aici. Va trebui insa sa ai un cont creat si putina rabdare cu platforma pentru ca uneori nu functioneaza la parametrii optimi si functioneaza doar dupa ora 18.00 . Aici ai formularul necesar si mai multe informatii https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/operatiuni-prealabile/verificare-si-rezervare-firma
Daca iti doresti ca numele firmei sa fie si brandul sub care vei activa, ar fi util sa verifici si aici daca exista si domeniu disponibil cu acelasi nume.
Costuri infiintare firma pana acum: 0 lei
Costuri pentru înființarea unei firme: Pregătirea Actului Constitutiv
Al doilea pas il reprezinta redactarea Actului Constitutiv. Daca doresti sa il redactezi singur, gasesti un model aici. Actul Constitutiv este cel mai important document al firmei tale intrucat in cadrul lui se stabilesc urmatoarele:
- Asociatii si cotele de detinere din firma;
- Valoarea capitalului social;
- Administratorul si puterile lui;
- Sediul social;
- Obiectul de activitate principal si cele secundare (CAENuri).
Poti fi asociat unic sau te poti asocial cu alte persoane, fiecare cu o cota de detinere ce va va oferi drepturile de vot asupra firmei si in functie de care se vor impartii profiturile viitoare ale firmei. Tot in functie de cota de detinere, vei depune si capitalul sociale. In caz ca nu stiai, incepand cu 2020, poti fi asociat unic in oricat societati doresti.
Capitalul social este suma pe care asociatii se obliga sa o aduca in firma la inceputul activitatii si nu exista o valoare minima. Singura limitare ar fi ca valoarea unei parti sociale sa nu fie mai mica de 1 leu iar partile sociale nu sunt divizibile, deci capitalul social poate fi de 1 leu pentru un asociat, respectiv 2 lei pentru doi asociati. Acesta va fi mentionat in Actul Constitutiv si ai obligatia de a il depune in firma ta, in contul bancare sau cash, minim 30% din valoarea capitalului social subscris nu mai târziu de 3 luni de la data înmatriculării, dar înainte de a începe operațiuni în numele firmei, restul in termen de 12 luni. Suma depusa pentru capitalul social nu ar trebui sa o incluzi in costurile pentru infiintare intrucat aceasta suma va putea fi utilizata de catre firma pentru primele cheltuieli.
Sediul social este “domiciliul” firmei si poate fi stabilit in orice imobil pe baza unui contract de comodat cu titlu gratuit sau a unui contract de inchiriere. La dosarul de infiintare al firmei vei anexa si copie a documentului de identitate al proprietarului, copie a actului de proprietate si in cazul in care vei desfasura activitate economica in acel spatiu, accordul vecinilor si al asociatiei de proprietari. Daca nu ai unde sa inregistrezi sediul sirmei, ai varianta sa apelezi la o firma specializata in gazduirea sediului tau sau la un avocat care te poate gazdui 1 an, contra cost.
Obiectul de activitate principal reprezinta activitatea din care vor fi generate multe de 50% din veniturile firmei tale. Codurile CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala) le poti gasi aici: https://www.coduricaen.ro/ Ca activitati secundare poti alege oricate codul CAEN doresti insa exista cateva coduri CAEN pentru care ai nevoie de avize speciale, cum ar fi:
- Institutiile de credit CAEN 6419; 6492;
- Asiguratorii / reasiguratorii si brokerii de asigurare si reasigurare CAEN: 6511; 6512; 6520; 6622;
- Societatile pe piata de capital CAEN: 6611; 6612;
- Societatile de pensii Cod CAEN: 6630;
- Societati specializate de paza si protectie CAEN: 8010, 8020;
- Societati care desfasoara activitati de producere, import, export si comercializare a armelor de foc si munitiilor CAEN: 2540, 4669, 4778.
Nu uita sa incluzi in actul constitutiv si datele de identificare a beneficiarului/beneficiarilor real/reali și modalitatea de exercitare a controlului pentru nu a mai fi necesara si depunerea declarației pe proprie răspundere privind beneficiarul/beneficiarii real/reali.
Pe site-ul Oficiului Registrului Comertului gasesti mai multe detalii privind actul constitutiv si gasesti si Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale pe care iti reccomandam sa o citesti o data cel putin, la inceperea activitatii. Daca nu reusesti sa redactezi actul constitutiv singur sau ai neclaritati, te poti adresa contra cost Serviciului de Asistenta din cadrul Oficiului Registrului Comertului, unui jurist sau unui expert contabil.
Completarea formularelor și depunerea documentației
Dupa ce ai redactat actul constitutiv si l-ai semnat olograf, mai ai cateva formulare de completat:
- Cererea de înregistrare;
- Anexa privind înregistrarea fiscala;
- Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul social și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți.
La completarea anexei de inregistrare fiscala iti recomandam sa te consulti cu contabilul viitoare tale firmei pentru a varianta optima de impozitare pentru tine (microintreprindere vs impozit pe profit).
Formularele si explicatiile privind completarea lor le gasesti aici.
Daca ai reusit sa ajungi la acest punct, adauga si o copie a actului tau de indentitate si a asociatilor, daca este cazul si poti depune dosarul de infiintare, in dosar cu sina sau online, dupa cum preferi.
Pentru depunerea online pe portalul Oficiului Registrului Comertului ai nevoie de cont si de o semnata electronica calificata de la un furnizor autorizat.
Pana in acest moment, daca ai reusit sa pregatesti documentatia pe cont propriu, costurile pentru infiintare firma au fost 0 lei.
Costuri asociate și pasul final
Dupa depunerea documentatiei, vei promi o nota de plata cu urmatoarele sume:
– 122 lei taxe infiintare;
– 7.68 lei daca ai optat pentru transmiterea documentelor prin posta.
Consturile pentru infiintare firma: 129.68 lei
Dupa achitarea notei de plata (online sau la ghiseu), in termen de 3 zile lucratoare se va solutiona dosarul depus de tine. Este posibil sa primesti o amanare a termenului, daca lipsesc documente, nu sunt lizibile sau nu sunt completate corect. In acest caz, poti adauga/modifica sau complete documentatia din dosar si vei primi un nou termen de solutionare, fara costuri suplimentare.
Daca ti-a fost respins dosarul, pentru orice motiv, taxele platite pot fi recuperate.
Daca ti-a fost aprobat dosarul, felicitari! Nu uita ca in 30 zile trebuie sa cumperi Registrul Unic de Control de la ANAF. Acesta este un carnet obligatoriu prin lege de care vei avea nevoie la o eventuala inspectie. Costul sau este de 30 lei si vei achita cash la ANAF aceasta suma.