Încă din anul 2015 au existat dispute între contribuabili și Fisc având în vedere că diurnele (sumele acordate angajaților pentru desfășurarea raporturilor de muncă în altă localitate din țară sau străinătate) au fost reîncadrate ca venituri salariale și impozitate ca atare. Controalele, iar apoi dobânzile și penalitățile de la ANAF, nu au întârziat să apară nici ele.
Dar iată că, joi 30 martie 2022, a fost publicat în Monitorul Oficial proiectul de lege 72/2022, Partea I, Nr. 315/2022 care instituie o nouă amnistie fiscală pentru diurne. Aceasta a intrat în vigoare la data de 3 aprilie 2022 deși necesită implementarea integrală a ghidurilor procedurale de la Fisc.
”Se anulează diferenţele de obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţiile fiscale accesorii, stabilite de ANAF prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a calificării ulterioare de către ANAF a sumelor reprezentând indemnizaţii sau orice alte sume de aceeaşi natură, primite pe perioada delegării, detaşării sau desfăşurării activităţii pe teritoriul altei ţări, de către angajaţi ai angajatorilor români care şi-au desfăşurat activitate pe teritoriul altei ţări, aferente perioadelor fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi data intrării în vigoare a legii, şi neachitate.”
ANAF
ANULAREA OBLIGAȚIILOR FISCALE PENTRU DIURNE ÎNCEPÂND CU DATA DE 1 IULIE 2015 ȘI BENEFICIARII ACESTOR FACILITĂȚI
Toți contribuabilii care au întâmpinat modificări fiscale ce au fost stabilite în urma depunerii deciziei de impunere pentru încadrarea diurnelor în venituri salariale, au dreptul la recalculare și la restituirea sumelor plătite, respectiv anularea datoriilor impuse de ANAF.
Fiscul va aplica automat noile reglementări, prin urmare se vor anula automat datoriile fiscale neplătite. Sumele care au fost plătite începând cu data de 1 iulie 2015 pot fi restituite la cerere dar în termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a acestei legi.
Pentru punerea în aplicare a amnistiei Fiscul trebuie să publice un ordin cu prevederi specifice pentru anularea datoriilor în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii – adică până la 3 mai 2022. Contribuabilii ar trebui să primească de la ANAF o decizie de ștergere a datoriilor. Dacă aceasta întârzie să apară, recomandarea noastră este ca firmele să semnaleze autoritățile fiscale pentru a fi siguri de anularea acestora, respectiv restituirea sumelor.
PLAFOANE STABILITE PENTRU DIURNELE VIITOARE
Condițiile actuale vor fi detaliate astfel încât indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, indemnizația de detașare transnațională și alte beneficii câștigate de angajați în temeiul clauzei de mobilitate să fie toate menționate în mod explicit.
Începând cu 3 aprilie 2022, numai pe baza controalelor inspectorilor de muncă inspectorii fiscali vor fi autorizați să reclasifice diurne neimpozabile ca venituri salariale impozabile.
Inspectoratul Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, va fi obligat să stabilească (pe baza documentației furnizate de angajator) natura veniturilor acordate sub forma unor astfel de indemnizații: fie la cererea autorităților și a instituțiilor publice fie din oficiu.
Este necesară o procedură de aplicare în acest caz, ce va fi stabilită prin ordin comun emis de Ministerul Muncii și Ministerul Finanțelor în termen de 60 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial (până la data de 30 mai 2022).
În general, când vine vorba de perspectiva reangajării lucrătorilor diurni, Fiscul și Inspectoratul Muncii vor colabora strâns – adică nici Fiscul și nici Inspectoratul Muncii nu vor acționa singuri.
Legea actuală specifică și un plafon al sumelor acordate angajaților și anume de 2.5 ori nivelul legal stabilit respectiv limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat:
- în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat;
- în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.
Plafonul aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în țară sau în străinătate;
Restul sumelor care depășesc plafoanele stabilite vor fi impozitate similar cu cele salariale.
În concluzie, această lege aduce beneficii pentru contribuabili atât din punct de vedere financiar cât și fiind un cadrul legal pus la punct și care va sta la baza unei colaborări mai eficiente între companii și autoritățile fiscale.