Ce este e-Factura?
În încercarea de a înfrâna fenomenul evaziunii fiscale, Ministerul de Finanțe obligă contribuabilii ca facturile fiscale să treacă prin serverele ANAF, până să ajungă la clienți.
e-Factura reprezintă sistemul obligatoriu și digitalizat de emitere și comunicare a facturilor. Acestea se vor emite în format electronic, cu ajutorul unui soft dedicat și vor avea formatul xml.
Pentru a fi comunicate, acestea se vor încărca în termen de 5 zile în platforma SPV a ANAF, de unde clienții dumneavoastră le vor descărca.
De la 01.01.2024, nu ar mai trebui să întâlnim facturi scrise de mână, făcute în Excel, sau cele întocmite până pe 25 a lunii următoare, cu data lunii anterioare, ceea ce va presupune mai multă disciplină și ceva pregătiri la final de an.
Atenție! Prin sistemul RO e-factura, nu numai că veți emite și comunica facturile emise, dar veți și primi facturile de la furnizorii dumneavoastră. Dacă emitentul comunică doar o factură fizică, fără a o raporta în e-Factura, aceasta nu este valabilă.
Până la 01.07.2024, vor circula în continuare, în paralel, facturile PDF,dar de la această dată, deducerea TVA nu va mai putea fi făcută decât în baza facturii transmise de emitent prin e-Factura.
OBLIGATII – CINE, CAND, CUM?!
Pentru unii dintre dumneavoastră, sistemul este familiar, după cum acesta se aplică deja în relația B2G (doar facturilor emise către autorități) și în relația B2B doar pentru bunurile cu risc (expl. articole vestimentare, fructe, legume).
Începând cu 01.01.2024, toate facturile emise de către operatorii economici (orice entitate care desfășoară o activitate economică constând în executarea de lucrări, livrarea de bunuri/produse și/sau prestarea de servicii )către alti operatori economici din România (SRL, SA, PFA, etc), indiferent de calitatea B2G sau de natura produselor/serviciilor B2B, se vor comunica prin sistemul e-Factura.
Obligația emiterii facturilor aparține administratorului societății/ titularului P.F.A./II sau a persoanei desemnate de catre acesta cu intocmirea facturilor de vanzare.
EXCEPTII
Sunt exceptate de la obligația raportării facturilor în sistemul RO e-Factura:
- Exporturile;
- Importurile;
- Achizitiile intracomunitare;
- Livrarile intracomunitare de bunuri si prestarile intracomunitare de servicii;
- Până la 01.07.2024, facturile emise în sistemul B2C (către persoane fizice).
SANCTIUNI
Pentru nerespectarea regimului e-Factura, amenzile variază între 1.000-5.000 lei, dar există o perioadă de grație până la 01.04.2024.
TEHNICA – DE PARCURS, IDEAL, PANA LA 01.01.2024
Pasul 1 – Obținerea de către reprezentantul societății a unei semnături electronice calificate
Exemple de furnizori: CertSign, DigiSign, AlfaSign, etc.
Obținerea semnăturii electronice poate dura câteva zile, sens în care vă recomandăm să faceți diligențele cât mai rapid, urmând o perioadă aglomerată. Valabilitatea semnăturii electronice variază între 1-3 ani și costurile variază între 200-500 de lei.
Pasul 2 – Asocierea semnăturii cu societatea la ANAF
Semnătura electronică trebuie înregistrată la ANAF și asociată societății/PFA/II-ului dumneavoastră.
Procedura de urmat este disponibilă la:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/SPV/persoane_juridice.htm
https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp#pj
Platforma SPV a ANAF se acceseaza în baza semnăturii electronice, de unde se descarcă facturile primite de la furnizor și unde se pot încărca facturile prin e-Factura.
Pasul 3 – Emiterea facturilor dintr-un soft dedicat
Este important să alegeți un soft care să facă emiterea facturii cât mai simplă și să asigure conectarea la serverele ANAF prin SPV.
Suportul tehnic pentru conectarea semnăturii electronice la platforma de facturare o oferă personalul acestor furnizori.
AJUTOR!
In cazul in care aveti nevoie de asistenta la asocierea semnaturii electronice sau doriti sa delegati catre noi responsabilitatea emiterii facturilor, incarcarii lor in e-Factura sau descarcarea facturilor primite in SPV, va rugam sa trimiteti un mail la facturare@cctax.ro.