Anul 2023 vine cu modificări fiscale majore ce impacteaza toate catgoriile de contribuabili, atât persoane fizice cât şi juridice, de la mici antreprenori pană la companii mijlocii şi mari. Deşi noi, cei din domeniu suntem obişnuiţi cu schimbările fiscale frecvente, aceste modificări sunt o provocare, mai ales că ele au fost intens contestate de mediul de afaceri iar procesul legislativ prin care ele au fost aprobate a fost lung şi complicat.
Ca scurt istoric, modificările fiscale au fost introduse prin Ordonanţa de Guvern cu numărul 16 din 15 iulie 2022, amendate prin proiectul de lege PLx 628 din 16 noiembrie 2022 şi contestate la Curtea Constituţională. Aşteptăm în zilele următoare promulgarea legii cu forma finală a modificărilor fiscale ce vor intra în vigoare în doar câteva zile.
Principalele modificări vizează regimul microintreprinderilor, cea mai mare categorie de contribuabili:
• Reducerea plafonului până la care companiile pot aplica acest regim de impozitare de la 1.000.000 euro la 500.000 euro. Acest plafon este valabil începând cu veniturile aferente anului 2023, asta însemnând că dacă, spre exemplu, la 31 decembrie 2022 venituile companiei tale au fost între 500.000 euro şi 1.000.000 eur, vei putea opta să rămâi sub acest regim. Sigur, dacă îndeplineşti şi condiţiile de mai jos;
• Introducerea obligativităţii microintreprinderilor să aibă minim un salariat. Condiţia este îndeplinită dacă la 31 decembrie 2022, există cel puţin un salariat cu normă întreagă sau compania are încheiat un contract de mandat/administrare remunerate la nivelul salariului minim;
• Regimul microintreprinderilor poate fi aplicat doar dacă veniturile din consultanţă sunt de maxim 20% din totalul veniturilor companiei. Această prevedere a mai existat în legislaţia fiscală şi acum câţiva ani şi a creat multe dispute între contribuabili şi organele fiscale întrucât singura definiţie a serviciilor de consultanţă este cea din DEX iar normele fiscale nu prevăd alte îndrumări. Încadrarea serviciilor în categoria de consultanţă se va face doar prin analiza contractelor încheiate de companii cu clienţii lor şi ne putem afla în situaţia în care organelle fiscale să reclasifice seerviciile prestate în consultanţă. Singura excepţie de la această regulă o reprezintă consultanţa fiscale unde avem chiar indicat în mod expres codul CAEN 6920 “Activități de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal”;
• Limitarea deţinerii de microintreprinderi la trei astfel de companii. Dacă un asociat deţine peste 25% din patru microintreprinderi, începând cu anul 2023 acesta va trebui să decidă care dintre cele patru companii va trece la regimul impozitului pe profit.
Pentru că la începutul articolului spuneam că avem modificări fiscale pentru toate categoriile de contribuabili, şi persoanele fizice sunt vizate:
• Impozitul pentru venituri din dividend creşte de la 5% la 8%;
• Se elimină cota forfetară de 40% din calculul impozitului pe venituri din chirii, impozitul efectiv datorat crescând de la 6% la 10%;
• Contractele de închiriere se vor înregistra, din nou, la ANAF, atât contractele încheiate începând cu 01.01.2023 dar şi cele vechi;
• Contribuţiile sociale se vor majoră, pe de-o parte ca urmare a creşterii salariului minim dar şi prin introducerea a trei plafoane de venit în funcţie de care se calculează contribuţiile sociale:
Venituri 18.000 lei – 36.000 lei
CAS: 0 lei
CASS: 1.800 lei/an
Venituri 36.000 lei – 72.000 lei
CAS: 9.000 lei
CASS: 3.600 lei/an
Venituri > 72.000 lei
CAS: 18.000 lei
CASS: 7.200 lei
• Plafonul de venituri până la care PFA pot beneficia de regimul de impozitare la normă scade de la 100.000 euro la 25.000 euro. Acest nou plafon se aplică din 2023, deci dacă la final de 2022, o persoană fizică autorizată a avut venituri de 50.000 euro poate beneficia şi în anul 2023 de acest regim.
Pe lângă toate modificările de mai sus, mai avem câteva pe care ar fi bine să le cunoaştem:
• Salariul minim începând cu anul 2023 este de 3.000 lei iar în construcţii este de 4.000 lei;
• Se păstrează scutirea de la impozit şi contribuţii a 200 lei/salariat;
• Se introduce obligativitatea companiilor de a se dota cu POS dacă încasările anuale în numerar depăşesc 50.000 lei;
• Se va reglementa, din nou bacşişul, începând cu 2023;
• Avem o nouă procedură privind sponsorizările. Dacă în cursul trimestrului companiile nu au acordat sponsorizări deşi puteau beneficia de facilitate fiscale, pot decide ulterior redirecţionarea impozitului deja achitat prin formularul D177.
În încheiere, pe acest final de an îţi recomandăm să:
- Analizezi cu atenţie care modificări fiscale te impacteaza şi în ce măsură;
- Discuţi împreună cu consultantul tău fiscal care este varianta optimă din punct de vedere fiscal pentru activitatea ta;
- Faci o faptă bună şi să redirecţionezi impozitul achitat prin noua procedură privind sponsorizarea în caz că în cursul anului nu ai făcut-o deja.
Dacă ai nevoie de ajutorul nostru, hai să stabilim o întâlnire pentru că Noul An Fiscal să nu te ia prin surprindere!